De baan die ik deze week had was er eentje die ik langer zal uitvoeren dan een week. Voor een week stond ik op de metrostations van Amsterdam uitleg te geven over de Ov-chipkaart maar het zal nog wel een paar jaar duren tot ik mijn laatste uitleg over ‘de nieuwe strippenkaart’ heb gegeven.
Dat is grotendeels mijn eigen schuld, als ik iemand hoor klagen over de chipkaart ga ik gelijk in de verdediging. Sommige dingen zijn inderdaad wel erg slecht geregeld (maar twee oplaadpunten in heel waterland?) maar ik denk dat de meeste mensen er echt op vooruit gaan.
Afhankelijk van de halte waar ik de reizigers ging assisteren stond ik met één (rustige haltes) tot tien (centraal, amstel) collega’s. Ik stond vaak op de rustigere Amstelveenlijn, dan duren de dagen plotseling een stuk langer. Op de ergste dag heb ik misschien maar tien mensen geholpen. Gelukkig stond ik dan nog altijd met een collega waar ik al pratend de tijd wat mee kon doden.
Op de drukkere stations was het een heel ander verhaal daar zijn meer dan genoeg mensen om te helpen en aan te spreken, de tijd gaat dan een stuk sneller.
Vooraf hebben we en cursus gehad waarin alles over het systeem werd uitgelegd na ongeveer drie uur waren we experts op het gebied van de Ov-chipkaart.
Toch leerde ik bijna iedere dag nog wat nieuws over het systeem, zo moet je wanneer je overstapt op station amstel (en andere stations waar de trein en metro op dezelfde perons uitkomen) erg opletten dat je via het juiste poortje uitcheckt, je hebt daar namelijk GVB en NS poortjes naast elkaar. En dan nog een tip, de GVB automaten met aanraakscherm werken het best wanneer je net iets lager drukt.